Enkeltkapitler fra “Kend den blå kundetype”

Klik på + på hver fane herunder og læs mere om indholdet i hvert kapitel.

Kapitel 1: Introduktion

I dette kapitel får du forklaret dit personlige udbytte ved at gennemgå dette onlinekursus. Du får også en kort introduktion til, hvordan materialet er opbygget, og hvordan du får mest ud af at gennemgå kurset. Du vil blandt andet bemærke, at alle de slides, vi gennemgår i videoerne, også kan ses i arbejdsbogen, hvor der er plads til dine egne notater undervejs.

Varighed: 2,33 minutter.

Pakken med kapitel 1-9 er sammensat som en startpakke, hvor du får en grundig introduktion til den blå kundetype. Efter at have set og gennemgået kapitel 1-9, vil du forstå den blå kundetype så godt, at du nærmest føler, det er et menneske du kender i virkeligheden. Derefter bliver det langt lettere at sælge og markedsføre dig, så den blå kundetype føler sig tiltrukket.

Kapitel 2: Underviserne

I dette kapitel præsenterer vi os, så du ved, hvem dine undervisere er. Den korte version er, at Sanne er teoretikeren, og Jannie er praktikeren, og tilsammen udgør vi som undervisere et effektivt, praktisk og jordnært team.

Varighed: 4,13 minutter.

Kapitel 3: Købsmotivation

I dette kapitel forklarer vi dig, hvorfor kunder er forskellige og dermed køber af forskellige årsager. Du får også præsenteret “opskriften på at skabe købelyst”, og den er noget anderledes, end de fleste forventer. Det er også i dette kapitel, at du får et “emotionelt landkort” med de vigtigste nøgleord og værdier for kundetyperne. Denne oversigt kan du hænge op på opslagstavlen, så du altid har et godt overblik over kundetyperne.

Varighed: 4,09 minutter.

Kapitel 4: Målret til én kundetype

I dette kapitel forklarer vi, hvad der skaber tilfredse og loyale kunder, og hvorfor det er vigtigt at kende til og målrette sin markedsføring til én kundetype.

Varighed: 8,13 minutter.

Kapitel 5: Hvornår køber de blå?

I dette kapitel lærer du, hvad forudsætningen er for et køb, samt hvad formålet er, når den blå kundetype køber. Du lærer blandt andet om identitetsfortællingerne, som de blå har i købssituationen – dvs. hvad de blå siger til sig selv om sig selv, når de køber. Når du kender den nøjagtige identitetsfortælling, som dine kunder benytter, kan du meget specifikt skræddersy dit sortiment, din markedsføring, din indretning, din service osv. Det er således allerede i netop dette kapitel, at det tydeliggøres, hvor afgørende forskellig den blå er i en købssituation ift. de øvrige kundetyper, og hvorfor jeres markedsføring eksempelvis skal være gennemført professionel, for at den blå overhovedet vil overveje at handle hos jer. Du lærer f.eks.:

  • De to overordnede “købs-motivationer”, den blå kundetype kan have 
  • Hvilken type rådgivning de kræver i specialbutikker og lignende steder
  • Hvilken særlig betydning tal og fakta har
  • Hvilken type produkter/ydelserhttps://www.emotionellekundetyper.dk/vare/kapitel-5-hvornaar-koeber-de-blaa/ og brands de foretrækker specificeret på ‘Status-produkter’, ‘Status-produkter på tilbud’ og ‘No-Name-produkter’
  • Hvad du skal gøre, og hvad du endelig ikke skal gøre, når du vil sælge og markedsføre dig over for de blå.

I dette kapitel modtager du også din første tjekliste, som er meget praktisk at have ved hånden, hver gang du skal sikre, at du har helt styr, på hvad den blå ønsker at købe. Skulle der være nogle af punkterne i tjeklisten, du ikke har helt styr på endnu, vil du i arbejdsbogen få konkret og lavpraktisk vejledning til, hvad du så skal gøre, f.eks. i form af refleksionsspørgsmål, ideer og ekstra mulige ressourcer. Videoens varighed er: 8,51 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

 

Kapitel 6: Den blå kundetype

I dette kapitel får du en gennemgang af de mest centrale nøglebegreber om den blå kundetype samt en praktisk oversigtsside, du kan hænge op på din arbejdsplads, så du altid har dem ved hånden.

Du lærer endvidere, hvilken rolle den blå kundetype spillede i de tidligste samfund, og hvordan den rolle stadig består i nutiden, hvilket ses tydeligt ud fra de jobfunktioner, den blå vælger i dag. Du lærer også, hvad disse jobfunktioner helt konkret er. Det kan du eksempelvis bruge, når du skal planlægge og markedsføre arrangementer eller definere, hvem dine produkter og ydelser er udviklet til.

Du lærer også, hvad der bekymrer den blå allermest, og hvordan du kan bruge netop denne indsigt til at tirre, fastholde, irritere, trigge, motivere eller aktivere dem på en helt anden måde end de andre kundetyper. Herudover lærer vi dig, hvordan du kan genkende den blå ud fra udseende, udtalelser, opførsel, interesseområder, holdninger osv. Med andre ord bliver du rigtigt god til at genkende den blå kundetype og til at forstå, hvordan du kan imødekomme deres ønsker, så du lettere fanger og især fastholder deres interesse. Det er muligvis her, du overvejer, om du bør få en anden bil, opgradere garderoben og måske udvide dit ordforråd med flere “business-ord”. Videoens varighed er 29,21 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 7: Blå kommunikation

I dette kapitel lærer du, hvordan du skal kommunikere til de blå – og hvordan du endelig ikke må gøre, f.eks. når du møder den blå personligt, når du laver virksomhedens hjemmeside, annoncerer, skriver artikler og laver opslag på sociale medier. Du får også en Dos & Don’ts-oversigt, som du kan have under skrivebordsunderlaget, så du aldrig glemmer dette. Videoens varighed er 7,13 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 8: Hvor er de blå?

I dette kapitel lærer du, hvilke markedsføringskanaler der er mest relevante for de blå, og hvorfor det netop er disse kanaler, der er vigtige. Du lærer naturligvis også, hvilke steder du ikke skal markedsføre dig, og hvorfor det ligefrem kan have en negativ effekt at kommunikere der. F.eks. hvordan Facebook kan være decideret skadelig for jeres brand.

Dette kapitel munder formentlig ud i, at du justerer på jeres markedsføringsstrategi, så arbejdsopgaverne i arbejdsbogen guider dig igennem de refleksioner og overvejelser, du bør gøre dig i den forbindelse. Videoens varighed er 8,06 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 9: Hvilke spørgsmål stiller de blå?

I dette kapitel lærer du, hvilke spørgsmål den blå ønsker besvaret for at blive klar til at købe af jer. Når du kender disse spørgsmål, kan du sikre, at I får besvaret dem via jeres markedsføringsmateriale og i selve salgsfasen. Et eksempel på et sådant spørgsmål er: “Hvem får pengene?”. Efter dette kapitel kan du systematisk arbejde på at fjerne alle de indvendinger, der måtte være for at købe af jer. Videoens varighed er 1,46 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 10: Testimonials

I dette kapitel lærer du om testimonials, hvorfor de har afgørende betydning, når du vil sælge til en blå kundetype, og hvordan du helt specifikt skal anvende dem i markedsføringen for at få adgang til de næste kunder.

Du lærer også, at manglen på testimonials fra det rette level kan være forklaringen på et manglende salg. Blå kundetyper køber nemlig kun, hvis du har testimonials fra samme eller højere level end deres eget. Du får desuden en “Spørgsmål til indhentning af referencer“, som hjælper jer til at indhente den helt rigtige slags. Videoens varighed er 7,59 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 11: Ekspertpositionering

I dette kapitel lærer du om ekspertpositioneringens enorme betydning for at få den blå kundetype til at købe. Vi lærer dig gennem konkrete caseeksempler, hvilken form for ekspertpositionering du skal arbejde med, hvordan du kan gøre det, og hvor det er relevant.

Dette er meget vigtigt at forstå, for manglende ekspertpositionering kan få en ellers meget interesseret blå kundetype til at blive så usikker, at han ikke køber alligevel. Især hvis du sælger ydelser såsom foredrag, undervisning og konsulenttimer. Mange blå kundetyper billed-Googler dig, før de overvejer at booke dig, og når dét sker, er det afgørende, at du bliver ekspertpositioneret rigtigt.

Du får også en “Tjekliste til ekspertpositionering”. Videoens varighed er 3,53 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

 

Kapitel 12: Networking

I dette kapitel lærer du, hvordan en blå netværker. Du lærer f.eks. om påklædning, elevatortale, networking-strategi og også om, hvor det vil være optimalt at netværke med de blå – herunder hvad du skal være opmærksom på ift. level. Dermed undgår du at spilde tiden i de forkerte netværk.

Du får også en “Tjekliste til networking”. Videoens varighed er 6,17 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 13: Tekst

I dette kapitel lærer du, hvordan du opbygger blå tekster via konkrete eksempler og ordlister. Du lærer, hvilke fire hovedtemaer du helst skal skrive om for at fange den blås interesse, f.eks. i nyhedsbreve. Du lærer også, hvordan du kan tolke, om et ord er et “blåt ord”, hvilken type beviser, content og kilder du bør benytte, og om de blås særlige forhold til metaforer. Sidst i kapitlet får du en liste af “Ord til den blå kundetype” fordelt på navneord, tillægsord og udsagnsord, som er god at have med i tasken overalt. Du får også en “Tjekliste til tekst”. Videoens varighed er 11,56 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 14: Grafik

I dette kapitel lærer du, hvad der kendetegner en god grafik for den blå kundetype – og dermed også, hvad der ikke er. Du vil få præsenteret en række konkrete cases med logoer, visitkort, symboler og grafiske ikoner mv..

Du får også en “Tjekliste til grafik”, så du altid kan vurdere, om noget grafik er egnet til en blå kundetype. Videoens varighed er 10,43 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 15: Billeder

I dette kapitel lærer du, hvilke billeder der er relevante for den blå kundetype. Du lærer for eksempel, hvordan I skal være klædt, hvilke positurer der er gode, hvilke baggrunde I må have (og hvilke der absolut ikke duer), og hvilken vinkel I skal benytte til portrætfotos. Du lærer også, hvor det er godt at indkøbe færdige billeder, hvis I ikke selv har nogle, der er brugbare. Arbejdsbogen vil hjælpe dig med at holde styr på, hvilke af jeres nuværende billeder der skal ændres nu eller hen ad vejen. Blandt andet via “Tjekliste til billeder”. Videoens varighed er 10,58 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 16: Hjemmesider

I dette kapitel lærer du via en række konkrete cases, hvilke typer hjemmesider den blå kundetype foretrækker. Du får endvidere en god standard hjemmesideskabelon, som du kan bruge som inspiration til opbygning/tilretning af jeres hjemmeside, samt en landingpage-skabelon. Undervejs i dette kapitel bliver flere af de elementer, du har lært om i tidligere kapitler, integreret – f.eks. om professionalisme. Du lærer også om struktur, priser, USP (Unique Selling Propositions), CTA, eksklusive features mm. Du får desuden en “Tjekliste til hjemmesider”. Videoens varighed er 16,45 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 17: Personligt møde

I dette kapitel lærer du, hvor og hvordan du møder den blå kundetype. F.eks. hvordan du helt konkret skal indlede, styre og afslutte samtalen. Du får også gode råd til argumentation og forhandling med en blå, og vi kommer omkring begreber såsom WIIFM, GI-TAR, BAF og de 4 informationskrav, du altid skal opfylde, før den blå er klar til at købe.  Du vil også få en “Tjekliste til personligt møde”. Videoens varighed er 9,59 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 18: Sociale medier

I dette kapitel lærer du, hvilket socialt medie der er det mest velegnede for den blå kundetype. Vi giver dig også indblik i, hvilken form for indhold og opslag du skal lave for at ramme rigtigt emotionelt, samt hvad du ikke skal gøre.

En del af kapitlet er dedikeret til at lære dig at anvende “tjeklisten til sociale medier”. Denne kan du benytte for at sikre, at dit planlagte/kommende opslag hjælper til at støtte op om det brand og den relation, du stiler efter at skabe. Og især så du sikrer, at jeres nuværende kunder bliver mere loyale, og de potentielle kunder knytter stærkere følelser til jer.

Sidst men ikke mindst får du en liste med konkrete virksomheder og brands, som vi anbefaler dig at følge på sociale medier for at blive inspireret. Videoens varighed er 12,10 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 19: Online reklame

I dette kapitel lærer du om online artikler, product placement, freebies, webinarer, nyhedsbreve mm. Konkrete caseeksempler vil give dig forståelse for, hvilket indhold der vil påvirke en blå positivt. Du får også en “Tjekliste til online reklame“. Videoens varighed er 20,10 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 20: Offline reklame

I dette kapitel lærer du om offline reklame såsom visitkort, virksomhedspræsentation, fysiske artikler, brochurer, undervisningsmateriale, annoncer, messer, sponsorater, konferencer mv. Du vil også få en “Tjekliste til offline reklame”. Videoens varighed er 10,40 minutter.

Kapitlet kan købes sammen med kapitel 21 for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 21: Hvornår køber de blå ikke?

I dette kapitel lærer du, hvad en skeptisk blå kan have af indvendinger mod at købe af jer. Den blå vil typisk ikke fortælle om sine indvendinger, grundet deres introverte facon. Du lærer i dette kapitel de 5 typiske årsager til, at en blå ikke køber af jer – og hvad du kan gøre ved det. 

Kapitlet afsluttes med, at du får et redskab, der hjælper til at få skabt overblik over dit videre arbejde med markedsføring til de blå. Videoens varighed er 5,38 minutter.

Kapitlet kan købes sammen med kapitel 20 for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 22: Diverse

I dette kapitel finder du:

  • Ordliste med en uddybende forklaring på de marketingbegreber, der anvendes undervejs i arbejdsbogen eller nævnes i videoerne.
  • Litteraturliste i tilfælde af, at du har fået lyst til at læse mere om det teoretiske fundament bag kundetyperne. Blandt andet de forskningsartikler, Sanne har skrevet eller været medforfatter på.
  • Ressourceliste med overblik over de forskellige relevante komplementære ydelser, du kan få brug for, når du vil tilpasse hele jeres markedsføringsindsats til den blå kundetype – inklusiv navnet på en certificeret kundetypeekspert, der udbyder netop denne ydelse.

Søger du enkeltkapitler til andre kundetyper?