Enkeltkapitler fra “Kend den grønne kundetype”

Klik på + på hver fane herunder og læs mere om indholdet i hvert kapitel.

Kapitel 1: Introduktion

I dette kapitel får du forklaret dit personlige udbytte ved at gennemgå dette onlinekursus. Du får også en kort introduktion til, hvordan materialet er opbygget og hvordan du får mest ud af at gennemgå kurset. Du vil blandt andet bemærke at alle de slides, vi gennemgår i videoerne, også kan ses i arbejdsbogen, hvor der er plads til dine egne notater undervejs.

Varighed: 2,34 minutter.

Pakken med kapitel 1-9 er sammensat som en startpakke, hvor du får en grundig introduktion til den grønne kundetype. Efter at have set og gennemgået kapitel 1-9, vil du forstå den grønne kundetype så godt, at du nærmest føler, det er et menneske du kender i virkeligheden. Derefter bliver det langt lettere at sælge og markedsføre dig, så den grønne kundetype føler sig tiltrukket.

Kapitel 2: Underviserne

I dette kapitel præsenterer vi os, så du ved, hvem dine undervisere er. Den korte version er, at Sanne er teoretikeren, og Jannie er praktikeren og tilsammen udgør vi, som undervisere, et effektivt, praktisk og jordnært team.

Varighed: 4,13 minutter.

Kapitel 3: Købsmotivation

I dette kapitel forklarer vi dig, hvorfor kunder er forskellige og dermed køber af forskellige årsager. Du får også præsenteret “opskriften på at skabe købelyst” og den er noget anderledes end de fleste forventer. Det er også i dette kapitel, at du får et “emotionelt landkort” med de vigtigste nøgleord og værdier for kundetyperne. Denne oversigt kan du hænge op på opslagstavlen, så du altid har et godt overblik over kundetyperne.

Varighed: 4,07 minutter.

Kapitel 4: Målret til én kundetype

I dette kapitel forklarer vi, hvad der skaber tilfredse og loyale kunder og hvorfor det er vigtigt at kende til og målrette sin markedsføring til én kundetype.

Varighed: 8,13 minutter.

Kapitel 5: Hvornår køber de grønne?

I dette kapitel lærer du, hvad forudsætningen er for et køb, samt hvad formålet er, når den grønne køber. Du lærer blandt andet om identitetsfortællingerne, som de grønne har i købssituationen – dvs. hvad de grønne siger til sig selv om sig selv, når de køber. Når du kender den nøjagtige identitetsfortælling, som dine kunder benytter, kan du meget specifikt skræddersy dit sortiment, din markedsføring, din indretning, din service osv. Det er således allerede i netop dette kapitel, at det tydeliggøres, hvor afgørende forskellig den grønne er i en købssituation ift. de øvrige kundetyper, og hvorfor din markedsføring eksempelvis skal være tillidsvækkende, for at den grønne overhovedet modtager dine budskaber. Du lærer f.eks.:

  • de tre forudsætninger, der skal være opfyldt, for at den grønne kundetype bliver klar til at købe
  • hvilken type stemning de ønsker i butikker og lignende steder
  • om de er frygt- eller belønningsmotiverede
  • om de grønnes identitetsfortællinger
  • om de foretrækker humor eller ej
  • hvilken type produkter/ydelser og brands de foretrækker
  • hvad du skal gøre, og hvad du endelig ikke skal gøre, når du vil sælge og markedsføre dig over for de grønne.

I dette kapitel modtager du også din første tjekliste, som er meget praktisk at have ved hånden, hver gang du skal sikre, at du har helt styr, på hvad den grønne ønsker at købe. Skulle der være nogle af punkterne i tjeklisten, du ikke har helt styr på endnu, vil du i arbejdsbogen få konkret og lavpraktisk vejledning til, hvad du så skal gøre, f.eks. i form af refleksionsspørgsmål, ideer og ekstra mulige ressourcer. 

Videoens varighed er 8,59 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 6: Den grønne kundetype

I dette kapitel får du en gennemgang af de mest centrale nøglebegreber om den grønne kundetype samt en praktisk oversigtsside, du kan hænge op på din arbejdsplads, så du altid har dem ved hånden.

Du lærer endvidere, hvilken rolle den grønne kundetype spillede i de tidligste samfund, og hvordan den rolle stadig består i nutiden, hvilket ses tydeligt ud fra de jobfunktioner, den grønne vælger i dag. Du lærer også, hvad disse jobfunktioner helt konkret er. Det kan du eksempelvis bruge, når du skal planlægge og markedsføre arrangementer eller definere, hvem dine produkter og ydelser er udviklet til.

Du lærer også, hvad der bekymrer den grønne, og hvor på aldersskalaen de ofte befinder sig. Herudover lærer vi dig, hvordan du kan genkende den grønne ud fra udseende, udtalelser, opførsel, interesseområder, holdninger osv. Med andre ord bliver du rigtigt god til at genkende den grønne kundetype og til at forstå, hvordan du kan imødekomme deres ønsker, så du lettere fanger og især fastholder deres interesse. Det er formentlig her, du indser, at du roligt kan bevare en god del af jeres nuværende markedsføring. 

Videoens varighed er 14,33 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 7: Grøn kommunikation

I dette kapitel lærer du, hvordan du skal kommunikere til de grønne – og hvordan du endelig ikke må gøre. F.eks. når du møder den grønne personligt, når du laver virksomhedens hjemmeside, annoncerer, skriver artikler og laver opslag på sociale medier. Du får også en Dos & Don’ts-oversigt, som du kan have under skrivebordsunderlaget, så du aldrig glemmer dette. 

Videoens varighed er 3,37 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>>

Kapitel 8: Hvor er de grønne?

I dette kapitel lærer du, hvilke markedsføringskanaler der er mest relevante for de grønne, og hvorfor det netop er disse kanaler, der er vigtige. Du lærer naturligvis også, hvilke steder du ikke skal markedsføre dig, og hvorfor det ligefrem kan have en negativ effekt at kommunikere der. Hint: Det handler om at være synlig i lokalområdet og/eller branchen – ikke om at være med på alle de nyeste sociale medier.

Dette kapitel munder formentlig ud i, at du justerer på jeres markedsføringsstrategi, så arbejdsopgaverne i arbejdsbogen guider dig igennem de refleksioner og overvejelser, du bør gøre dig i den forbindelse. 

Videoens varighed er 3,09 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 9: Hvilke spørgsmål stiller de grønne?

I dette kapitel lærer du, hvilke spørgsmål den grønne ønsker besvaret for at blive klar til at købe af jer. Når du kender disse spørgsmål, kan du sikre, at I får besvaret dem via jeres markedsføringsmateriale og i selve salgsfasen. Et eksempel på et sådant spørgsmål er: “Hvad er min rolle?”. Efter dette kapitel kan du systematisk arbejde på at fjerne alle de indvendinger, der måtte være for at købe af jer. 

Videoens varighed er 4,39 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 10: Kvalitetsstempling

I dette kapitel lærer du om kvalitetsstempling, hvorfor de har afgørende betydning, når du vil sælge til en grøn kundetype, og hvordan du helt specifikt skal anvende dem i markedsføringen for at skabe tryghed.

Du lærer også, at kvalitetsstempling er langt mere end små ikoner eller mærkater fra eksterne kvalitetsorganisationer. Du får desuden en “Tjekliste til kvalitetsstempling”. 

Videoens varighed er 4,07 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

 

Kapitel 11: Processen

I dette kapitel lærer du om processens enorme betydning for at få den grønne kundetype til at knytte stærke følelser til dig, dit brand, dit produkt eller virksomheden. Vi lærer dig gennem konkrete caseeksempler, hvilken form for processer du skal arbejde med, og hvordan du kan gøre det.

Dette er meget vigtigt at forstå, for manglende styr på processen kan få en ellers meget interesseret grøn kundetype til at blive så utryg, at han ikke køber alligevel. Faktisk er manglende klarhed over processen forklaringen på mange “forladte indkøbskurve” i webshops og på forhandlinger, der går i stampe eller afbrydes helt.

Du får også en “Tjekliste til processen”.

Varighed: 8,13 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 12: Værdien af at være lokal

I dette kapitel lærer du, at det at være lokal har enorm betydning, når du vil sælge til en grøn kundetype. Du lærer også, at lokal ikke nødvendigvis betyder, at du skal bo inden for samme byskilt. Grønne kan sagtens handle internationalt, men det er vigtigt, at du forstår, hvordan den grønne tænker. Gør du dét, kan du agere anderledes – f.eks. når du arbejder med søgemaskineoptimering, rekrutterer medarbejdere eller indgår strategiske samarbejder.

Du får også en “Tjekliste til værdien af at være lokal”. 

Varighed: 11,25 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 13: Tekst

I dette kapitel lærer du, hvordan du opbygger grønne tekster via konkrete eksempler og ordlister. Du lærer også, hvordan du kan tolke, om et ord er et “grønt ord”, hvilken type emner den grønne gerne vil læse om, og hvor meget tekst der egentlig må være på en side eller i en flyer. Sidst i kapitlet får du en liste af “Ord til den grønne kundetype” fordelt på navneord, tillægsord og udsagnsord, som er god at have med i tasken overalt. Du får også en “Tjekliste til tekst”. 

Videoens varighed er 7,20 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 14: Grafik

I dette kapitel lærer du, hvad der kendetegner en god grafik for den grønne kundetype – og dermed også, hvad der ikke er. Du vil få præsenteret en række konkrete cases med logoer, visitkort og grafiske ikoner mv..

Du får også en “Tjekliste til grafik”, så du altid kan vurdere, om noget grafik er egnet til en grønne kundetype.

Varighed: 9,18 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 15: Billeder

I dette kapitel lærer du, hvilke billeder der er relevante for den grønne kundetype. Du lærer for eksempel hvor meget af tænderne man må kunne se på et portrætbillede, hvilken vinkel I skal benytte, hvor og i hvilke situationer billeder skal tages mm. Hermed vil du både være klædt bedre på til selv at tage billeder eller indkøbe dem. Arbejdsbogen vil hjælpe dig med at holde styr på, hvilke af jeres nuværende billeder der skal ændres nu eller hen ad vejen. Blandt andet via “Tjekliste til billeder”. 

Varighed: 12,02 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 16: Hjemmesider

I dette kapitel lærer du via en række konkrete cases, hvilke typer hjemmesider den grønne kundetype foretrækker. Du får endvidere en god standard hjemmesideskabelon, som du kan bruge som inspiration til opbygning/tilretning af jeres hjemmeside, samt en landingpage-skabelon. Undervejs i dette kapitel bliver flere af de elementer, du har lært om i tidligere kapitler, integreret – f.eks. om hvordan du skaber tryghed. Du lærer også, hvilke nøgleord der skal definere hjemmesiden, når den er færdig. Du får desuden en “Tjekliste til hjemmesider”. 

Varighed: 15,05 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 17: Fysisk markedsføringsmateriale

I dette kapitel lærer du, hvordan du bør udforme dit fysiske markedsføringsmateriale såsom merchandise, roll-ups, visitkort, tilbudsmapper, messestande og streamers. Du vil også få en “Tjekliste til fysisk markedsføringsmateriale”.

Varighed: 12,27 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 18: Sociale medier

I dette kapitel lærer du, hvilket sociale medie der er det mest velegnede for den grønne kundetype. Vi giver dig også indblik i de relativt store forskelle, der er ved brugen af sociale medier i forskellige aldre, herunder hvem der gør hvad, når de er henholdvis yngre, voksne, modne og ældre grønne kundetyper. Du lærer også, hvilken form for indhold og opslag du skal lave for at ramme rigtigt emotionelt samt hvad du ikke skal gøre.

En del af kapitlet er dedikeret til at lære dig at anvende “tjeklisten til sociale medier”. Denne kan du benytte for at sikre at dit planlagte/kommende opslag hjælper til at støtte op om det brand og den relation, du stiler efter at skabe. Og især så du sikrer, at jeres nuværende kunder bliver mere loyale, og de potentielle kunder knytter stærkere følelser til jer.  

Varighed: 6,56 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 19: Nyhedsbreve

I dette kapitel lærer du om nyhedsbreve. Konkrete caseeksempler vil give dig forståelse for om du skal sende e-mails eller fysiske nyhedsbreve (eller begge), om du må bruge masser af psykologiske triggere, hvornår du skal udsende nyhedsbrevene, hvordan de skal se ud men også helt specifikt hvad de skal handle om. Du får også en “Tjekliste til nyhedsbreve“. 

Videoens varighed er 9,25 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 20: Artikler

I dette kapitel lærer du om artikler som markedsføringskanal. Den grønne kundetype hader nemlig salgsgas og smart-i-en-fart-reklamer, men værdsætter viden om relevante emner. Derfor er artikler, skrevet og målrettet til de grønne, en oplagt måde at blive bemærket af målgruppen på. I dette kapitel lærer du, hvordan en god grøn artikel udarbejdes. Du vil også få en “Tjekliste til artikler”. 

Videoens varighed er 2,54 minutter.

Køb dette kapitel for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 21: Annoncer

I dette kapitel lærer du om annoncer til de grønne, dette er relevant, da det er den kundetype, der læser annoncer grundigst. I dette kapitel lærer du hvilke typer af annoncer, de grønne foretrækker, herunder om du må benytte humor. Du lærer også om en anden meget relevant type annonce, som ikke er trykt. Du får også “Tjekliste til annoncer”.

Varighed: 6,56 minutter.

Køb dette kapitel (sammen med kapitel 22) for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 22: Hvornår køber de grønne ikke?

I dette kapitel lærer du, hvad du en skeptisk grøn kan have af indvendinger for at købe af jer. Den grønne vil typisk ikke fortælle om sine indvendinger, grundet deres introverte facon. Du lærer i dette kapitel de 5 typiske årsager til, at en grøn ikke køber af jer – og hvad du kan gøre ved det. 

Kapitlet afsluttes med, at du får et redskab, der hjælper til at få skabt overblik over dit videre arbejde med markedsføring til de grønne.

Varighed: 4,03 minutter.

Køb dette kapitel (sammen med kapitel 21) for 500 kroner + moms her >>

Leder du efter enkeltkapitler om andre kundetyper?