Enkeltkapitler fra “Kend den gule kundetype”

Klik på + på hver fane herunder og læs mere om indholdet i hvert kapitel.

Kapitel 1: Introduktion

I dette kapitel får du forklaret dit personlige udbytte ved at gennemgå dette onlinekursus. Du får også en kort introduktion til, hvordan materialet er opbygget og hvordan du får mest ud af at gennemgå kurset. Du vil blandt andet bemærke at alle de slides, vi gennemgår i videoerne, også kan ses i arbejdsbogen, hvor der er plads til dine egne notater undervejs.

Varighed: 8,57 minutter.

Pakken med kapitel 1-9 er sammensat som en startpakke, hvor du får en grundig introduktion til den gule kundetype. Efter at have set og gennemgået kapitel 1-9, vil du forstå den gule kundetype så godt, at du nærmest føler, det er et menneske du kender i virkeligheden. Derefter bliver det langt lettere at sælge og markedsføre dig, så den gule kundetype føler sig tiltrukket.

Kapitel 2: Underviserne

I dette kapitel præsenterer vi os, så du ved, hvem dine undervisere er. Den korte version er, at Sanne er teoretikeren, og Jannie er praktikeren og tilsammen udgør vi, som undervisere, et effektivt, praktisk og jordnært team.

Varighed: 4,13 minutter.

Kapitel 3: Købsmotivation

I dette kapitel forklarer vi dig, hvorfor kunder er forskellige og dermed køber af forskellige årsager. Du får også præsenteret “opskriften på at skabe købelyst” og den er noget anderledes end de fleste forventer. Det er også i dette kapitel, at du får et “emotionelt landkort” med de vigtigste nøgleord og værdier for kundetyperne. Denne oversigt kan du hænge op på opslagstavlen, så du altid har et godt overblik over kundetyperne.

Varighed: 4,07 minutter.

Kapitel 4: Målret til én kundetype

I dette kapitel forklarer vi, hvad der skaber tilfredse og loyale kunder og hvorfor det er vigtigt at kende til og målrette sin markedsføring til én kundetype.

Varighed: 8,13 minutter.

Kapitel 5: Hvornår køber de gule?

I dette kapitel lærer du, hvad forudsætningen er for et køb, samt hvad formålet er, når den gule køber. Du lærer blandt andet om identitetsfortællingerne, som de gule har i købssituationen – dvs. hvad de gule siger til sig selv om sig selv, når de køber. Når du kender den nøjagtige identitetsfortælling, som dine kunder benytter, kan du meget specifikt skræddersy dit sortiment, din markedsføring, din indretning, din service osv.

Det er således allerede i netop dette kapitel, at det tydeliggøres, hvor afgørende forskelligt den gule er i en købssituation ift. de øvrige kundetyper – og hvorfor din markedsføring eksempelvis skal være meget personlig, for at den gule overhovedet kan modtage dine budskaber.

I dette kapitel modtager du også din første tjekliste, som er meget praktisk at have ved hånden, hver gang du skal sikre at du har helt styr, på hvad den gule ønsker at købe. Skulle der være nogle af punkterne i tjeklisten, du ikke har helt styr på endnu, vil du i arbejdsbogen få konkret og lavpraktisk vejledning til, hvad du så skal gøre. F.eks. i form af refleksionsspørgsmål, ideer og ekstra mulige ressourcer.

Videoens varighed er 10,10 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 6: Den gule kundetype

I dette kapitel får du en gennemgang af de mest centrale nøglebegreber om den gule kundetype – og en praktisk oversigtsside, du kan hænge op på din arbejdsplads, så du altid har dem ved hånden.

Du lærer endvidere, hvilken rolle den gule kundetype spillede i de tidligste samfund – og hvordan den rolle stadig består i nutiden, hvilket ses tydeligt ud fra de jobfunktioner, den gule vælger i dag. Du lærer også, hvad disse jobfunktioner helt konkret er. Det kan du eksempelvis bruge, når du skal målrette Facebookannoncer – eller definere, hvem dine produkter og arrangementer er udviklet til.

Du lærer endvidere, hvad der bekymrer den gule, og om den særlige sammenhæng med stress. Herudover lærer vi dig, hvordan du kan genkende den gule ud fra tøj, spise- & drikkevaner, forhold til motion, adfærd i sociale medier, typiske udtalelser, hvordan de optræder, når du møder dem personligt, osv. osv.

Med andre ord bliver du rigtigt god til at genkende den gule kundetype – og til at forstå, hvordan du kan imødekomme deres ønsker, så du lettere opbygger en god relation imellem jer (helt ned til, hvordan du selv klæder dig, indretter dit kontor, eller hvad du bør fylde køkkenskabet med).

Videoens varighed er 25,01 minutter.

Du kan købe dette kapitel enkeltvist for 500 kroner her >>

Kapitel 7: Gul kommunikation

I dette kapitel lærer du, hvordan du skal kommunikere til de gule og hvordan du ikke må gøre. F.eks. når du laver e-mailsignatur, visitkort, nyhedsbreve og blogindlæg, og når du vælger, hvad der skal være over fold på hjemmesiden. Du får også en Dos & Don´ts-oversigt, som du kan have under skrivebordsunderlaget, så du aldrig glemmer dette.

Videoens varighed er 3,25 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 8: Hvor er de gule?

I dette kapitel lærer du, hvilke markedsføringskanaler, der er mest relevante for de gule, og hvorfor det netop er disse kanaler, der er vigtige! Du lærer naturligvis også, hvilke steder du ikke skal markedsføre dig – og hvorfor det ligefrem kan være negativt at kommunikere der. Hint: Det handler om, hvilke relationer du ønsker at skabe til din målgruppe. Dette kapitel munder formentlig ud i, at du justerer på jeres markedsføringsstrategi, så arbejdsopgaverne i arbejdsbogen guider dig igennem de refleksioner og overvejelser, du bør gøre dig i den forbindelse.

Videoens varighed er 3,19 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 9: Hvilke spørgsmål stiller de gule?

I dette kapitel lærer du, hvilke spørgsmål den gule ønsker besvaret for at blive klar til at købe af jer. Når du kender disse spørgsmål, kan du systematisk sikre, at I får besvaret dem via jeres markedsføringsmateriale og i selve salgsfasen. På den måde ved du, hvordan du systematisk kan arbejde på at eliminere de indvendinger, der måtte være for at købe af jer.

Videoens varighed er 3,34 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 10: Transformationshistorier

I dette kapitel lærer du om transformationshistorier – både hvad det helt nøjagtigt er, hvorfor de har afgørende betydning, når du vil sælge til en gul kundetype, og hvordan du helt specifikt skal anvende dem i markedsføringen. Du får også en “Tjekliste til transformationshistorier”.

Videoens varighed er 8,19 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 11: Referencer

I dette kapitel lærer du om referencer, som er endnu et meget centralt redskab til at få den gule kundetype til at knytte stærke følelser til dig, dit brand, dit produkt eller virksomheden. Vi lærer dig her, hvad der er en god gul reference, hvor forskelligt den kan se ud, hvilke spørgsmål du helt præcist skal stille for at kunne skabe uimodståelige referencer – og hvor mange du har behov for. 

Videoens varighed er 8,12 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 12: Om-tekster

I dette kapitel lærer du, at om-teksten vil være noget af det allerførste, en gul kundetype søger efter og klikker på på jeres hjemmeside. Det har afgørende betydning, at denne side ikke er en historisk gennemgang af jeres fortid, CV eller lignende. Hvad der derimod skal være på denne side – og hvordan du også skal bruge om-teksten aktivt i andre sammenhænge – lærer du i dette kapitel. Du får også en “Tjekliste til om-tekst”.

Videoens varighed er 3,54 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvis for 500 kroner + moms >>

Kapitel 13: Tekst

I dette kapitel lærer du at skrive gule tekster – f.eks. ifm. salgssider, blogindlæg, nyhedsbreve, opslag i sociale medier, e-mailsignatur, ikke-til-stede-svar, citater osv. Du lærer også, hvordan du kan tolke, om et ord er et “gult ord”. Sidst i kapitlet får du en liste af “Ord til den gule kundetype” fordelt på navneord, tillægsord og udsagnsord, som er god at have med i tasken overalt. Du får også en “Tjekliste til tekst”.

Videoens varighed er 7,16 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 14: Grafik

I dette kapitel lærer du, hvad der kendetegner uimodståelig grafik for en gul kundetype – og dermed også, hvad der ikke er. Du vil få præsenteret en række konkrete cases med alt fra logoer, købsknapper og ikoner til citater. Du får også en “Tjekliste til grafik”, så du altid kan vurdere, om noget grafik er egnet til en gul kundetype.

Videoens varighed er 3,40 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvis for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 15: Billeder

I dette kapitel lærer du, hvad der er gode gule portrætbilleder, stemningsbilleder og produktbilleder. Du lærer for eksempel, om du skal se på fotografen, når du bliver fotograferet, om du må stå med siden til, hvad der skal være i baggrunden, hvordan kameravinklen skal være, samt hvilke elementer du kan lege med (f.eks. farver, staffage, stemning). Hermed vil du både være klædt bedre på til selv at tage billeder eller at indkøbe dem. Arbejdsbogen vil hjælpe dig med at holde styr på, hvilke af jeres nuværende billeder der skal udskiftes, justeres og beskæres nu eller hen ad vejen. Blandt andet via “Tjekliste til portrætbilleder” og “Tjekliste til stemningsbilleder/produktbilleder”.

Videoens varighed er 5,23 minutter. 

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 16: Hjemmesider

I dette kapitel lærer du via en række konkrete danske hjemmesideeksempler, hvordan den gule kundetype foretrækker en hjemmeside. Du får endvidere to hjemmesideskabeloner, som du kan bruge til opbygning/tilretning af hjemmesiden – og en landingpageskabelon. Undervejs i dette kapitel bliver flere af de elementer, du har lært om i tidligere kapitler, integreret – dvs. du lærer, hvor om-siden skal være, hvor det er afgørende, at der er det helt rette foto, hvordan referencer skal fordeles rundt på siderne osv. Du lærer også, hvilke nøgleord der skal definere hjemmesiden, når den er færdig. Du får desuden en “Tjekliste til hjemmesider”.

Videoens varighed er 16,48 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 17: Personligt møde

I dette kapitel lærer du, hvordan du helst skal agere, når du møder den gule kundetype personligt – uanset om det er i forbindelse med et formelt eller uformelt møde. Du lærer helt konkret, hvordan du med din opførsel og dine spørgsmål kan sikre, at du får opbygget en god relation til den gule kundetype – og hvordan du sikrer dig, at du får afdækket, om der er potentiale for et samarbejde, uden at du bliver nødt til at indtage rollen som en sælger-type. Du får også en “Tjekliste for uformelle møder” og en “Tjekliste for formelle møder”.

Videoens varighed er 6,03 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 18: Sociale medier

I dette kapitel lærer du, hvilke sociale medier der er de mest velegnede for den gule kundetype – både nu og i fremtiden. Du lærer endvidere, via gennemgang af en række konkrete eksempler, hvilken form for indhold og opslag du skal lave for at ramme rigtigt emotionelt. Du lærer også, hvad du ikke skal gøre.

En del af kapitlet er dedikeret til at lære dig at anvende “tjeklisten til sociale medier”. Denne kan du benytte for at sikre at dit planlagte/kommende opslag hjælper til at støtte op om det brand og den relation, du stiler efter at skabe. Og især så du sikrer, at jeres nuværende kunder bliver mere loyale, og de potentielle kunder knytter stærkere følelser til jer.

Videoens varighed er 12,51 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 19: Nyhedsbreve

I dette kapitel får du gennegået en nyhedsbrevsskabelon, der er særligt velegnet til at skrive nyhedsbreve efter, når du vil ramme den gule kundetype. Vi kommer blandt andet ind på, hvor der skal være billeder, hvilke emner du skal skrive om, hvor ofte du må skrive, hvilken tiltaleform der er bedst, om du må benytte humor og psykologiske triggere osv. NB: Dette er ikke et komplet kursus i at skrive nyhedsbreve, men et vigtigt supplement til den viden, du kan få om nyhedsbreve af andre kanaler. Derved bliver det nemlig lettere for dig at sortere i, hvilke råd du bør følge – og hvilke du endelig ikke skal følge.

Videoens varighed er 10,01 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 20: Blog

I dette kapitel lærer du, hvad der vil være godt at gøre, når du vil blogge til den gule kundetype via gennemgang af konkrete blogindlæg. Du vil også få en “Tjekliste til blog”, som er god at have ved hånden, når du skal vurdere, om et blogindlæg vil ramme rigtigt.

Videoens varighed er 9,13 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 21: TV/magasiner

I dette kapitel lærer du, hvad du kan bruge TV og magasiner til ift. den gule kundetype. Du lærer, hvordan du skal sørge for at blive stylet, hvad du skal fortælle om, hvordan du skal opføre dig, hvordan du skal forberede dig mm. Du lærer også, hvilke magasiner det vil være relevante for dig at studere nærmere – og hvordan du finder ud af, hvilken journalist eller redaktør det kunne være relevant for dig at kontakte. Du får også “Tjekliste til TV/magasiner”.

Videoens varighed er 6,38 minutter.

Du kan købe kapitlet enkeltvist 500 kroner + moms her >>

Kapitel 22: Freebie

I dette kapitel lærer du om freebies til den gule kundetype. F.eks. hvilke formater der er velegnede, hvad den skal indeholde, hvor den skal markedsføres, hvor vigtig den er, hvis du vil undgå at blive opfattet som en sælger-type, hvor omfattende den må være, hvornår den skal kunne bruges, hvad formålet er, hvor i en kundes process den helst skal ramme osv. Du får også en “Tjekliste til freebie”.

Videoens varighed er 8,18 minutter.

Du kan købe kapitel 22 og 23 for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 23: Hvornår køber de gule ikke?

I dette kapitel lærer du, hvad en skeptisk gul kundetype ville sige (eller tænke), når du markedsfører dig overfor eller forsøger at sælge til dem. Du lærer endvidere de 6 væsentligste forklaringer, hvis du ikke sælger nok til dem og hvad løsningen er. Sidst i kapitlet opfordres til du at udarbejde en samlet aktivitetsoversigt, så du skaber og kan beholde det fulde overblik over alle de områder og opgaver, vi har været igennem i materialet.

Videoens varighed er 7,22 minutter.

Du kan købe kapitel 22 og 23 for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 24: Diverse

I dette kapitel finder du:

  • Ordliste med en uddybende forklaring på de marketingbegreber, der anvendes undervejs i arbejdsbogen eller nævnes i videoerne.
  • Litteraturliste i tilfælde af, at du har fået lyst til at læse meget mere om det teoretiske fundament bag kundetyperne. Blandt andet de forskningsartikler, Sanne har skrevet eller været medforfatter på.
  • Ressourceliste med overblik over de godt 50 forskellige relevante komplementære ydelser, du kan få brug for, når du vil tilpasse hele jeres markedsføringsindsats til den gule kundetype, inklusiv navne på en certificeret kundetypeekspert der udbyder netop denne ydelse.

Leder du efter enkeltkapitler om andre kundetyper?