Enkeltkapitler fra “Kend den røde kundetype”

Klik på + på hver fane herunder og læs mere om indholdet i hvert kapitel.

Kapitel 1: Introduktion

I dette kapitel får du forklaret dit personlige udbytte ved at gennemgå dette onlinekursus. Du får også en kort introduktion til, hvordan materialet er opbygget og hvordan du får mest ud af at gennemgå kurset. Du vil blandt andet bemærke at alle de slides, vi gennemgår i videoerne, også kan ses i arbejdsbogen, hvor der er plads til dine egne notater undervejs.

Videoens varighed er 8,48 minutter.

Pakken med kapitel 1-9 er sammensat som en startpakke, hvor du får en grundig introduktion til den røde kundetype. Efter at have set og gennemgået kapitel 1-9, vil du forstå den røde kundetype så godt, at du nærmest føler, det er et menneske du kender i virkeligheden. Derefter bliver det langt lettere at sælge og markedsføre dig, så den røde kundetype føler sig tiltrukket.

Kapitel 2: Underviserne

I dette kapitel præsenterer vi os, så du ved, hvem dine undervisere er. Den korte version er, at Sanne er teoretikeren, og Jannie er praktikeren og tilsammen udgør vi, som undervisere, et effektivt, praktisk og jordnært team.

Videoens varighed er 4,13 minutter.

Kapitel 3: Købsmotivation

I dette kapitel forklarer vi dig, hvorfor kunder er forskellige og dermed køber af forskellige årsager. Du får også præsenteret “opskriften på at skabe købelyst” og den er noget anderledes end de fleste forventer. Det er også i dette kapitel, at du får et “emotionelt landkort” med de vigtigste nøgleord og værdier for kundetyperne. Denne oversigt kan du hænge op på opslagstavlen, så du altid har et godt overblik over kundetyperne.

Videoens varighed er 4,09 minutter.

Kapitel 4: Målret til én kundetype

I dette kapitel forklarer vi, hvad der skaber tilfredse og loyale kunder og hvorfor det er vigtigt at kende til og målrette sin markedsføring til én kundetype.

Videoens varighed er 8,44 minutter.

Kapitel 5: Hvornår køber de røde?

I dette kapitel lærer du, hvad forudsætningen for et køb er, samt hvad formålet er, når den røde køber. Du lærer blandt andet om identitetsfortællingerne, som de røde har i købssituationen – dvs. hvad de røde siger til sig selv om sig selv, når de køber. Når du kender den nøjagtige identitetsfortælling, som dine kunder benytter, kan du meget specifikt skræddersy dit sortiment, din markedsføring, din indretning, din service osv. Det er således allerede i netop dette kapitel, at det tydeliggøres, hvor afgørende forskellig den røde er i en købssituation ift. de øvrige kundetyper – og hvorfor din markedsføring eksempelvis skal være original, for at den røde overhovedet modtager dine budskaber. Du lærer f.eks.:

  • hvordan de rødes forhold til penge er
  • hvilken type stemning de ønsker i butikker og lignende steder
  • om de er frygt- eller belønningsmotiverede
  • om de foretrækker lokal frem for global
  • hvilken type produkter eller ydelser de foretrækker
  • hvad du skal gøre, og hvad du endelig ikke skal gøre, når du vil sælge og markedsføre dig over for de røde.

I dette kapitel modtager du også din første tjekliste, som er meget praktisk at have ved hånden, hver gang du skal sikre, at du har helt styr, på hvad den røde ønsker at købe. Skulle der være nogle af punkterne i tjeklisten, du ikke har helt styr på endnu, vil du i arbejdsbogen få konkret og lavpraktisk vejledning til, hvad du så skal gøre, f.eks. i form af refleksionsspørgsmål, ideer og ekstra mulige ressourcer. 

Videoens varighed er 21,04 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 6: Den røde kundetype

I dette kapitel får du en gennemgang af de mest centrale nøglebegreber om den røde kundetype og en praktisk oversigtsside, du kan hænge op på din arbejdsplads, så du altid har dem ved hånden. Du lærer endvidere, hvilken rolle den røde kundetype spillede i de tidligste samfund, og hvordan den rolle stadig består i nutiden, hvilket ses tydeligt ud fra de jobfunktioner, den røde vælger i dag. Du lærer også, hvad disse jobfunktioner helt konkret er. Det kan du eksempelvis bruge, når du skal udtænke events eller definere, hvem dine produkter og ydelser er udviklet til.

Du lærer også, hvad der bekymrer den røde, og om deres særlige kærlighed til æstetik. Herudover lærer vi dig, hvordan du kan genkende den røde ud fra udseende, udtalelser, opførsel, interesseområder, holdninger osv. Med andre ord bliver du rigtigt god til at genkende den røde kundetype og til at forstå, hvordan du kan imødekomme deres ønsker, så du lettere fanger og især fastholder deres interesse. Det er formentlig her, du indser, hvorfor det er en rigtig god idé selv at have en rød side, hvis du har en rød målgruppe. 

Videoens varighed er 24,23 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 7: Rød kommunikation

I dette kapitel lærer du, hvordan du skal kommunikere til de røde, og hvordan du ikke må gøre, f.eks. når du laver events, hjemmesider, blogindlæg eller opslag i sociale medier. Du får også en Dos & Don’ts-oversigt, som du kan have under skrivebordsunderlaget, så du aldrig glemmer dette. 

Videoens varighed er 4,12 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 8: Hvor er de røde?

I dette kapitel lærer du, hvilke markedsføringskanaler der er mest relevante for de røde, og hvorfor det netop er disse kanaler, der er vigtige. Du lærer naturligvis også, hvilke steder du ikke skal markedsføre dig – og hvorfor det ligefrem kan have en negativ effekt at kommunikere der. Hint: Det handler om at forstå de rødes behov for at gå på opdagelse. Dette kapitel munder formentlig ud i, at du justerer på jeres markedsføringsstrategi, så arbejdsopgaverne i arbejdsbogen guider dig igennem de refleksioner og overvejelser, du bør gøre dig i den forbindelse. 

Videoens varighed er 4,57 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 9: Hvilke spørgsmål stiller de røde?

I dette kapitel lærer du, hvilke spørgsmål den røde ønsker besvaret for at blive klar til at købe af jer. Når du kender disse spørgsmål, kan du sikre, at I får besvaret dem via jeres markedsføringsmateriale og i selve salgsfasen. Et eksempel på et sådant spørgsmål er: ” Er det det nyeste på markedet?”. Efter dette kapitel kan du systematisk arbejde på at fjerne de indvendinger, der måtte være for at købe af jer. 

Videoens varighed er 2,01 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 10: Trends

I dette kapitel lærer du om trends, hvorfor de har afgørende betydning, når du vil sælge til en røde kundetype, og hvordan du helt specifikt skal anvende dem i markedsføringen for bla. at opnå “klubdannelse”. Du får også en “Tjekliste til trends”. 

Videoens varighed er 11,40 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 11: Unikt

I dette kapitel lærer du om unika, som er endnu et meget centralt redskab til at få den røde kundetype til at knytte stærke følelser til dig, dit brand, dit produkt eller virksomheden. Vi lærer dig gennem konkrete caseeksempler, hvad der er unikt, og hvordan du eksempelvis kan benytte en helt særlig strategi til at etablere en rød virksomhed – eller til at forblive unik og sikre, at dine produkter/ydelser forbeholdes den røde kundetype. Dette er meget vigtigt at forstå, for hvis et rødt koncept/brand blev mainstream, ville de røde formentlig miste interessen. Du får også en “Tjekliste til unikt”.

Videoens varighed er 16,55 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 12: Æstetik

I dette kapitel lærer du, at æstetik er noget af det allervigtigste, når du vil fange en rød kundetypes opmærksomhed. Du lærer også, at æstetik ikke bare betyder, at noget er smukt – men at det er noget mere kompliceret at lave æstetisk markedsføring. Især når der også skal skabes en sammenhæng, vækkes følelser og være et bagvedliggende budskab, for at det virker. Du får også en “Tjekliste til æstetik”. 

Videoens varighed er 7,31 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 13: Tekst

I dette kapitel lærer du, hvordan du opbygger røde tekster via konkrete eksempler og ordlister. Du lærer også, hvordan du kan tolke, om et ord er et “rødt ord”, og hvordan fordelingen mellem tekst og visuelle elementer skal være for at fange og fastholde de rødes interesse. Sidst i kapitlet får du en liste af “Ord til den røde kundetype” fordelt på navneord, tillægsord og udsagnsord, som er god at have med i tasken overalt. Du får også en “Tjekliste til tekst”.

Varighed: 9,01 minutter.

Kapitlet består af både video og et ‘print-selv-kapitel’ med øvelser samt nyhedsbrevsskabelonen fra arbejdsbogen. Dette ene kapitel kan købes i løssalg og der er 30 dages fuld tilfredshedsgaranti.

Kapitlet kan købes enkelvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 14: Grafik

I dette kapitel lærer du, hvad der kendetegner interessant og pirrende grafik for en røde kundetype og dermed også, hvad der ikke appellerer til de røde. Du vil få præsenteret en række konkrete cases med logoer, visitkort, produkter og billeder med grafiske elementer. Du får også en “Tjekliste til grafik”, så du altid kan vurdere, om noget grafik er egnet til en rød kundetype. 

Videoens varighed er 8,13 minutter.

Kapitlet kan købes enkelvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 15: Billeder

I dette kapitel lærer du, hvilken type billeder de røde kundetyper finder interessante. Du lærer for eksempel om originalitet, æstetik, “grimt”, beskåret, vinklet, colorblocking mm. Hermed vil du både være klædt bedre på til selv at tage billeder og til at indkøbe dem. Arbejdsbogen vil hjælpe dig med at holde styr på, hvilke af jeres nuværende billeder der skal ændres nu eller hen ad vejen. Blandt andet via “Tjekliste til billeder”. 

Videoens varighed er 7,40 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 16: Hjemmesider

I dette kapitel lærer du via en række konkrete cases, hvilke typer hjemmesider den røde kundetype. Du får endvidere tre hjemmesideskabeloner, som du kan bruge som inspiration til opbygning/tilretning af hjemmesiden, samt en landingpageskabelon.

Undervejs i dette kapitel bliver flere af de elementer, du har lært om i tidligere kapitler integreret, dvs. at du lærer noget om den rette fordeling mellem billeder og tekst, om betydningen af at skille sig ud, om nødvendige forandringer og om at få sociale medier integreret. Du lærer også, hvilke nøgleord der skal definere hjemmesiden, når den er færdig. Du får desuden en “Tjekliste til hjemmesider”. 

Videoens varighed er 17,18 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 17: Blogs

I dette kapitel lærer du, hvad der vil være godt at gøre, når du vil blogge til den røde kundetype, via gennemgang af konkrete blogs fra både ind- og udland. Vi kommer også ind på hvordan en blog bør hænge sammen med sociale medier. Du vil også få en “Tjekliste til blog”, som er god at have ved hånden, når du skal vurdere, om et blogindlæg vil ramme rigtigt.

Du får også en “Tjekliste for blogs”. 

Videoens varighed er 7,29 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms >>

Kapitel 18: Sociale medier

I dette kapitel lærer du, hvilke sociale medier der er de mest velegnede for at nå ud til den røde kundetype – både nu og i fremtiden – ud fra, hvilke medier der understøtter den røde identitetsfortælling og stimulerer den røde. Du lærer, via gennemgang af en række konkrete eksempler såsom Jodel, Snapchat, YouTube og Podcast, endvidere, hvilken form for indhold og opslag du skal lave for at ramme rigtigt emotionelt, herunder også brugen af humørikoner og GIF-filer. Du lærer også, hvad du endelig ikke skal gøre.

En del af kapitlet er dedikeret til at lære dig at anvende “tjeklisten til sociale medier”. Denne kan du benytte for at sikre at dit planlagte/kommende opslag hjælper til at støtte op om det brand og den relation, du stiler efter at skabe. Og især så du sikrer, at jeres nuværende kunder bliver mere loyale, og de potentielle kunder knytter stærkere følelser til jer

Videoens varighed er 29,53 minutter.

Kapitlet kan købes enkeltvis for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 19: Events

I dette kapitel får lærer du om events, som er et særligt interessant koncept til de røde kundetyper. Faktisk kommer du næsten ikke uden om events, hvis du vil fange og fastholde interessen hos en rød – uanset om du sælger produkter eller ydelser.

Du får også en “tjekliste til events“. 

Videoens varighed er 6,25 minutter.

Dette kapitel kan købes enkeltvist for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 20: Influencers

I dette kapitel lærer du om den stadigt vigtigere markedsføringskanal: Influencers. Til den røde kundetype kan det være direkte skadeligt at anvende de forkerte influencers – især af den type, der har rigtigt mange følgere. I dette kapitel lærer du således, hvad du skal være opmærksom på, og hvem der egentlig tæller som influencers.

Du vil også få en “Tjekliste til influencers”, som er god at have ved hånden, når du skal vurdere, om en potentiel influencer er den rette for jer. 

Videoens varighed er 5,32 minutter.

Kapitlet kan købes sammen med kapitel 21 for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 21: Hvornår køber de røde ikke?

I dette kapitel lærer du, hvilke indvendinger en skeptisk rød ville have i forhold til at blive kunde hos dig. Du lærer også de 6 typiske årsager til, at en rød ikke køber af jer – og hvad du kan gøre ved det. 

Kapitlet afsluttes med, at du får et redskab, der hjælper til at få skabt overblik over dit videre arbejde med markedsføringen til de røde. 

Videoens varighed er 4,52 minutter.

Kapitlet kan købes sammen med kapitel 2o for 500 kroner + moms her >>

Kapitel 22: Diverse

I dette kapitel finder du:

  • Ordliste med en uddybende forklaring på de marketingbegreber, der anvendes undervejs i arbejdsbogen eller nævnes i videoerne.
  • Litteraturliste i tilfælde af, at du har fået lyst til at læse meget mere om det teoretiske fundament bag kundetyperne. Listen omfatter blandt andet de forskningsartikler, Sanne har skrevet eller været medforfatter på.
  • Ressourceliste med overblik over de forskellige relevante komplementære ydelser, du kan få brug for, når du vil tilpasse hele jeres markedsføringsindsats til den røde kundetype, inklusive navne på en certificeret kundetypeekspert, der udbyder netop denne ydelse.

Leder du efter enkeltkapitler om andre kundetyper?