Matrix over de forskningsbaserede emotionelle kundetyper.

Det teoretiske fundament for kundetyperne

 

Kundetyperne er baseret på et solidt teoretisk fundament om emotionelle beslutningsprocesser. Helt konkret er det en kombination af forskellige teoretiske begreber herunder emotional reinforcers, emotionsregulering, motivation, identitetsfortællinger, ego/socio-oplevelser, oplevelsedesign og possible worlds.

Herudfra har vi videreudviklet kundetyperne baseret på egne undersøgelser. De undersøgelser består blandt andet af spørgeskemaundersøgelser, observationer, forskningsbaserede casestudier (egen forskning) og test af forskellige tiltag i en lang række virksomheder.

De emotionelle kundetyper har et dybdegående teoretisk og praktisk fundament. Det er så konkret, at vi helt præcist ved, hvilke sociale medier, nyhedsbreve, blogindlæg, event, annoncer, tekst, grafik, indretning, farver, grafik, billeder, udtryk, logoer osv. de forskellige kundetyper bliver tiltrukket af.

De fire emotionelle kundetyper

De Røde kundetyper

Navn: De Røde
Kerneværdi: Frihed
Emotionelt system: Stimuli
Motivation: Udforske

For den røde kundetype er det vigtigste at opleve noget nyt, spændende og anderledes. De går meget op i at blive inspireret og få nye ideer. De er typisk udadvendte mennesker, som går op i at være den første til at købe noget. Derfor ser de også ofte sig selv som trendsættere.

Den røde kundetype, bliver typisk motiveret af, at produktet eller den service, de skal købe, udvider deres horisont – f.eks. via udfordringer, spænding eller nye metoder.

De Blå kundetyper

Navn: De Blå
Kerneværdi: Fremdrift
Emotionelt system: Dominans
Motivation: Konkurrence

Det vigtigste for den blå kundetype er at opnå succes i alt. De går langt for at få kontrol og er rationelle i deres beslutninger. Deres typiske træk er, at de har en fastlagt karriereplan, hvor de kontinuerligt søger at videreuddanne sig. De er yderst konkurrenceorienterede og bevidst rettet mod at øge deres formue.

Den blå kundetype vil typisk spørge: HVAD får jeg ud af det? De vil højst sandsynligt altid kigge efter udbyttet. De bliver motiveret af tal og statistikker, som beviser en effekt, og de bliver derfor også overtalt af rationelle argumenter (fra andre succesfulde personer).

De Gule kundetyper

Navn: De Gule
Kerneværdi: Balance
Emotionelt system: Velvære
Motivation: Relationer

Det vigtigste for den gule kundetype er at have balance i livet (eksempelvis work/life balance). De er typisk udadvendte mennesker, som er drevet af at hjælpe andre. De går typisk meget op i fællesskab og medmenneskelighed.

Gule kundetyper vil altid ønske at vide, HVEM der står bag et produkt, en ydelse, en profil eller en virksomhed. Det vigtigte for dem er, at de kender mennesket, som vil sælge dem noget. Hvis de ikke kan ”aflæse” sælgeren, vil de typisk anse denne for utroværdig.

De Grønne kundetyper

Navn: De Grønne
Kerneværdi: Traditioner
Emotionelt system: Sikkerhed
Motivation: Loyalitet

Den grønne kundetype er meget tryghedssøgende og er ikke glad for overraskelser. De vil gerne have, at tingene er, som de forventer, og som de altid har været. De er typisk indadvendte mennesker, som godt kan lide det nære og rolige.

Den grønne kundetype er meget procedureorienteret og vil altid spørge: HVORDAN skal det gøres? Derfor er det vigtigt at et potentielt samarbejde bliver meget grundigt beskrevet.

 

Test din emotionelle kundeprofil

 

Vi indeholder typisk noget af alle 4 kundetyper, men markedsføring kan fremkalde en lyst til at foretage et bestemt “farvet” køb. Således kan god rød markedsføring fremme lysten til at foretage et “rødt” køb, en gul markedsføring kan fremme lysten til at foretage et “gult” køb osv.

Vil du vide hvilken kundetype du selv indeholder mest af?

Tag testen og bliv klogere på din egen emotionelle købsprofil på bare 5 minutter:

=> KLIK PÅ BILLEDET

Jeg vil gerne høre mere om de emotionelle kundetyper

1 + 10 =