Bolette Obbekær

Designer og underviser

Hvad var din største indvending imod certificeringen og hvad blev udbyttet?

“Jeg har aldrig brugt så mange penge på efteruddannelse i mit firma før, og var i tvivl, om jeg kunne tillade mig at trække så mange penge ud og bruge dem på mig selv.

Men i efteråret sad jeg til en workshop med Jannie og fik den der dybe mavefornemmelse af, at den her certificering i kundetyperne, det VIL jeg bare.

Inden da havde jeg haft møde med en kunder, der er IT-konsulent i jylland. Han spurgte mig, om jeg kendte kundemagneterne og deres metode. Og fordi både han og jeg kendte til inddelingen i de 4 kundetyper, fik vi fornemmelsen af, at vi talte samme sprog og kunne springe over en masse indledende steps. Når han købte ind på kundemagneternes metode, så vidste jeg, at det ikke blev svært at sælge ind.

Jeg tjente halvdelen af investeringen hjem ved at sælge en af mine caseopgaver til en kunde lige efter, jeg var blevet certificeret

I dag bruger jeg kundetyperne som et værktøj, og der er ingen af mine kunder, der slipper udenom. For design er et fag, hvor man nogle gange mangler et sprog og nogle fakta i forhold til de rigtige beslutninger. 

Vi ender ofte med at diskutere bløde værdier. Og der er det bare enormt rart, at jeg nu har en systematik og et struktureret sprog, hvor jeg kan fortælle dem, hvad der virker bedst. Før i tiden blev der stillet enormt mange spørgsmål, og det kunne tage meget lang tid at blive enige.  Når vi snakker om kundetyper, bliver det en forklaring, som kunderne fanger med det samme, så nu går det enormt stærkt at nå til enighed om løsningerne. 

Jeg kan også mærke, at det har givet mig en faglig sikkerhed. Det har gjort det lettere at tale om mit fag, og det giver rigtig god mening i forhold til alt det, jeg har lært før. Kundetyperne er på en måde laget ovenpå, som giver det hele mening. 

Og bonussen er, at folk tager imod det med stor interesse. Så de emotionelle kundetyper er blevet min metode som designer til at tale med mine kunder om, hvordan de når ud til deres kunder”.

Bolette Obbekær, www.obbekaer.dk

 

Har du behov for rådgivning ift. certificeringen?

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}